Idea budowy toru narodziła się w 1974. Tor powstał w latach 1975–1977 w wyniku współpracy Automobilklubu Wielkopolski i Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu – producenta samochodu marki Tarpan, która miała tu testować swe produkty (dyrektor fabryki, Andrzej Bobiński był jednocześnie prezesem Automobilklubu Wielkopolskiego). Krótki czas od pomysłu do budowy to efekt zdobycia względów Andrzeja Jaroszewicza, kierowcy rajdowego, syna premiera Piotra Jaroszewicza. Pomysł wsparł też aktywnie Jerzy Zasada, I sekretarz KW PZPR w Poznaniu[1].
Tor wybudowano na miejscu byłego poligonu wojskowego. Wykorzystano stare, nieużywane już drogi startowe lotniska Ławica. Oficjalnie tor samochodowo-motocyklowy został otwarty 2 grudnia 1977, a tor kartingowy 3 lata później, 18 października 1980. Projektantem był inż. Mieczysław Biliński, a przy detalach doradzał m.in. Bernie Ecclestone. Na torze jeździli m.in. Robert Kubica[2], Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Jackie Stewart[3] i Marc Gené[4].
Otwarcie toru uświetnił wyścig o puchar ministra przemysłu maszynowego, Aleksandra Kopcia. W zawodach wystartowali m.in. Andrzej Jaroszewicz (Polski Fiat 125p) i Adam Smorawiński (Porsche 911). W komentarzach przyrównywano tor do amerykańskiego Road America w stanie Wisconsin, wskazywano nawet, że poznański jest trudniejszy. Zapowiadano nieodległą budowę krytych trybun na 50.000 widzów, do czego, z uwagi na kłopoty gospodarcze w PRL, nigdy nie doszło[1]. W czerwcu 1979 zaprezentowano na obiekcie auto Formuły 1 Wolf WR5 (za kierownica siedział Andrzej Jaroszewicz)[4].
W 2015 roku powstała wirtualna wersja Toru Poznań do gry Assetto Corsa. Twórca wirtualnego Toru Poznań – Krzysztof Szymikowski odwzorował Tor na podstawie danych laserowych[5].
W 2021 roku wirtualny Tor Poznań został zaktualizowany do wersji 2.0. Wirtualna wersja dostępna jest do wykorzystania niekomercyjnego bezpłatnie i została pobrana ponad 100 000 razy przez społeczność simraceing’ową na całym świecie[5].